Fillarin rengas voi hajota. Puhjeta vallan. Tai sitten käydä liukkaaksi, sään muuttuessa suvesta syksyyn. Molemmissa tapauksissa suosittelemme lämpimästi renkaan vaihtamista.
Tiedostamme kyllä sen, että suomalainen selviää aina itse, ilman apua. Ei ollut esi-isilläkään kuin kirves olalla, lehmä narussa ja emäntä paksuna, kun aikoinaan maata alkoivat asuttamaan. Ja niin vain nousi talot ja navetat, ja pärjättiin. Perkele.
Siksipä emme rohkene suositella Teitä kääntymään ammattilaisen puoleen nytkään, tyydymme vain toteamaan, että monet itkut ja manaukset sillä säästäisi. Eikä se edes maksaisi paljon. Mutta se siitä.
Koska kuitenkin totta on sekin, että itse tekemällä voidaan pahimmassa tapauksessa joutua ns. ojasta allikkoon ja vain lykätä ammattilaisen puoleen kääntymistä, sallinette meidän esittää edes seuraavat ohjeet.
Ilmat pihalle kuin sikavainaasta joulun alla.
Rengasrauta kouraan, taikka nykyisin nekin on muovia. Mikä on hyvä asia: syntyy vähemmän vaurioita vanteeseen ja/tai sisuskumiin. Rengasraudan koukkupää vain varo-varovasti vanteen ja päällirenkaan väliin, ja sitten hiljalleen käännellen koko renkaan toinen reuna pois vanteelta. Toistamme: varovasti. Tämä vaihe on herkkä kun Huttusen Vieno.
Sitten päällysrengas kokonaan irti vanteelta. Lähtee ihan näppipelillä.
Uusi rengas puoliksi vanteelle. Menee ihan käsipelissä tämäkin. Tarkista kumminkin renkaan pyörimissuunta (merkattu renkaan kylkeen)!
Sisuskumi esiin. Sitten venttiilin pujotus paikalleen. Vähän ilmaa siihen, että pysyy pyöreenä. Sitten loput sisuskumista päällykumin alle. Kannattaa painella sisäkumi paikoilleen vähän kerrassaan, harppoen, aina vastakkaisilta puolilta, ettei jää ruttuun.
Kun sisukumi on paikoillaan, painele peukkupelissä päällysrenkaan toinenkin reuna paikalleen. Tässä vaiheessa ei kannata rengasrautoja käyttää, jos ei ole ihan pakko. Jos uusi kumi ei uutuuttaan kuitenkaan tahdo mennä käsivoimin, ole edes varovainen rautojen kanssa. Tulee herkästi sutta, jos sohaiset sisuskumin rikki.
Ja plomps! Siinä on uusi rengas paikoillaan! Tarkkaa vielä, ettei sisuskumi lurpota päällyskumin ja vanteen välissä puristuksissa mistään kohdin. Sitten vaan ilmanpainetta ohjeen mukaan, kiekko takaisin paikalleen ja baanalle!